Άρθρα

Απορίες για το κρασί

Απορίες για το κρασί
30-06-2021

Η επιλογή είναι σαφής και δεδομένη.
Επιλέγουμε κόκκινο κρασί λόγω της πολύ υψηλότερης περιεκτικότητας του σε αντιοξειδωτικά συστατικά και πιο συγκεκριμένα σε φαινολικές ενώσεις.
Έχει αποδειχθεί και επιστημονικά ότι τα εν λόγω συστατικά διαδραματίζουν έναν σημαντικότατο ρολό στην καλή υγεία της καρδιάς και των αγγείων μας.

Γιατί θεωρείται φάρμακο για την καρδιά;
Η μέτρια κατανάλωση κόκκινου κρασιού προσφέρει ευεργετικά αποτελέσματα, μειώνοντας τον κίνδυνο εμφάνισης στεφανιαίας νόσου. Αυτό οφείλεται στα 2 κυριότερα συστατικά του, δηλαδή στο αλκοόλ και στις διάφορες αντιοξειδωτικές του ουσίες, όπως η τυροσόλη, η ρεσβερατρόλη και άλλες φαινολικές ενώσεις.

Η προστατευτική τους δράση πραγματοποιείται με διάφορους μηχανισμούς, όπως είναι η αύξηση της καλής χοληστερίνης (hdl), ο περιορισμός της δημιουργίας θρόμβων στο αίμα, η μείωση της πηκτικότητας του αίματος, η βελτίωση της λειτουργικότητας των αγγείων και η προστασία των κυττάρων από την καταστροφή που προκαλεί το οξειδωτικό στρες (κυρίως λόγω των ισχυρών αντιοξειδωτικών του).
Οι αντιοξειδωτικές αυτές ουσίες βρίσκονται σε μεγαλύτερες συγκεντρώσεις στα κόκκινα κρασιά που έχουν ζυμωθεί
σε δρύινα βαρέλια, ενώ αυξάνονται κατά τη συντήρηση τους σε αυτά με το πέρασμα του χρόνου.

Ποια είναι τα κυριότερα διατροφικά του συστατικά;
Τα κυριότερα συστατικά που περιέχει το κρασί είναι το αλκοόλ, το οποίο κυμαίνεται περίπου στο 10-12%, και οι υδατάνθρακες, που φτάνουν το 2,6%, ενώ τα απλά σάκχαρα είναι στο 0,6%. Επίσης, όπως ήδη αναφέρθηκε, περιέχει σημαντική ποσότητα αντιοξειδωτικών ουσιών, με κυριότερες τις φαινολικές ενώσεις.

Με τι κρασί να συνοδεύσω το φαγητό μου;
Το λευκό κρασί ταιριάζει με τα αυγά, το ψαρί και τα λευκά κρέατα, ενώ το κόκκινο με τα κόκκινα κρέατα και το κυνήγι. Τα γλυκά κρασιά ταιριάζουν συνήθως με τα επιδόρπια.

Μέχρι ποσά ποτηράκια μπορώ να πίνω την ημέρα;
Όλες οι ευεργετικές δράσεις του κόκκινου κρασιού προκύπτουν μόνο μετά από καθημερινή και όχι περιστασιακή κατανάλωσή του. Έχει βρεθεί ότι κάποιος ο οποίος καταναλώνει 2 ποτήρια κρασί κάθε ημέρα έχει όλες τις προαναφερόμενες δράσεις στον οργανισμό του, ενώ εάν κάποιος δεν πίνει καθόλου κρασί όλη την εβδομάδα και το καταναλώνει όλο μαζί στις 2 ημέρες του Σαββατοκύριακου δεν έχει κανένα από τα οφέλη του κρασιού στον οργανισμό του.
Τέλος, πέρα από την καθημερινή κατανάλωση, θα πρέπει να γίνει πλήρως κατανοητό ότι το κόκκινο κρασί είναι ευεργετικό μόνο σε μικρές ποσότητες
(το πολύ 2 ποτηράκια για τους άνδρες και ένα για τις γυναίκες ημερησίως).
Αντίθετα, με τη μεγαλύτερη κατανάλωση έχουμε αύξηση της αρτηριακής πίεσης και των τριγλυκεριδίων,
με αποτέλεσμα αύξηση του καρδιαγγειακού κινδύνου. Επίσης, οι παραπάνω συστάσεις διαφοροποιούνται όταν υπάρχει κάποιο πρόβλημα υγείας, οπότε και απαιτείται περιορισμός της κατανάλωσης αλκοόλ. Άνθρωποι με προβλήματα υγείας πρέπει να συμβουλεύονται τον γιατρό τους.

Ποια είναι τα μυστικά του σωστού σερβιρίσματος;
•  Το κρασί σερβίρεται σε κολονάτα ποτήρια με μικρότερη διάμετρο του πάνω μέρους του ποτηριού,
καθώς έτσι διατηρεί περισσότερο τα αρώματά του.
•  Μην ξεχειλίζετε ποτέ το ποτήρι του κρασιού.
•  Γεμίζετε το λίγο παραπάνω από τη μέση (να καλύπτονται τα 3/4 του ποτηριού).
•  Κρατάτε το ποτήρι του κρασιού από το «πόδι», ώστε και το άρωμα του να απολαμβάνετε καλυτέρα,
αλλά και να μην του μεταδίδετε τη θερμοκρασία του χεριού σας, ζεσταίνοντας το.

Πόσες θερμίδες έχει ένα ποτηράκι κρασί;
Οι θερμίδες που αποδίδει ένα ποτήρι κρασί εξαρτώνται πάντα από τους βαθμούς αλκοόλ και τη γλυκύτητα του (δηλαδή τον χρόνο ωρίμασης του). Κατά μέσο όρο,
ένα κολονάτο ποτήρι κρασί περιέχει από 100 μέχρι 120 θερμίδες.
Το χρώμα του δεν επηρεάζει το θερμιδικό του περιεχόμενο, ενώ τα ελαφρώς πιο γλυκά κρασιά μπορεί να έχουν 10-20 θερμίδες παραπάνω.

Στο μαγείρεμα τι κρασί να χρησιμοποιώ;
Στο μαγείρεμα είναι καλυτέρα να χρησιμοποιείτε το ίδιο κρασί με αυτό που σκοπεύετε
να σερβίρετε στο τραπέζι. Ωστόσο, αν θέλετε να διατηρήσετε το ανοιχτό χρώμα ενός φαγητού
(π.χ. μανιτάρια), χρησιμοποιήστε λευκό κρασί . Για τις μαρινάδες να προτιμάτε το κόκκινο κρασί.

 

Διαβάστε επίσης...