Τι είναι η μεσογειακή διατροφή

Ηταν ήδη γνωστό από καιρό οτι οι άνθρωποι που ζουν σε χώρες της Μεσογείου
(χαρακτηριστικά στην Κρήτη, την Νότιο Ιταλία, την Βόρειο Αφρική)
και που η διατροφή τους βασίζεται στο ελαιόλαδο και μεγάλες
ποσότητες λαχανικών και φρούτων παρουσιάζουν πολύ σπανιότερα
στεφανιαία νόσο από ότι άνθρωποι που ζουν στη Βόρεια Ευρώπη και την
Αμερική όπου η διατροφή τους περιλαμβάνει περισσότερα ζωϊκά λίπη.
Πολλές συζητήσεις γίνονται διεθνώς για τις επιδράσεις της Μεσογειακής Δίαιτας.
Κυρίως γιατί θεωρείται οτι δρά ευεργετικά έναντι καρδιακών παθήσεων, όπως η στεφανιαία νόσος.
Στο συμπέρασμα μάλιστα αυτό οδηγήθηκαν αρχικά ξένοι ερευνητές
από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και όχι από τις χώρες της Μεσογείου,
όπως θα περίμενε ίσως κανείς.Ας δούμε όμως αναλυτικότερα:

* τι είναι η Μεσογειακή Δίαιτα
* ποιά είναι τα χαρακτηριστικά της και
* τι μπορεί να περιμένει κανείς από αυτή

Τον Ιανουάριο του 1993 η Σχολή Δημόσιας Υγείας του Harvard University
εκπόνησε επιδημιολογική μελέτη για να εξηγήσει τα πολύ χαμηλότερα ποσοστά
καρδιακών νοσημάτων (ειδικότερα της στεφανιαίας νόσου) σε χώρες της
Μεσογείου σπό αυτά στην Αμερική. Οι μελέτες αφορούσαν τον πληθυσμό της Κρήτης,
της Νότιας Ιταλίας και της Βόρειας Αφρικής και οδήγησαν στη συσχέτιση των σχετικά
χαμηλών ποσοστών στεφανιαίας νόσου με τη δίαιτα των πληθυσμών της Μεσογείου.
Αν και πιο πριν (από το 1960) είχαν γίνει παρόμοιες μελέτες,
στην περίπτωση αυτή έγινε δυνατή η αποτύπωση των συμπερασμάτων στην Πυραμίδα
της Μεσογειακής Διατροφής. Αυτή η δίαιτα είναι η λεγόμενη Μεσογειακή Δίαιτα.
Τα χαρακτηριστικά της είναι:

Αφθονία τροφών φ υ τ ι κ ή ς προέλευσης, όπως φρούτα,
λαχανικά, πατάτες, δημητριακά και όσπρια. Λ ά δ ι ε λ ι ά ς ως βασικό έλαιο,
που αντικαθιστά όλα τα άλλα λίπη και έλαια όπως βούτυρο, μαργαρίνη κλπ
Καθημερινή λήψη μικρών ποσοτήτων γαλακτοκομικών προϊόντων,
όπως το τυρί και το γιαούρτι. Κατανάλωση ψ α ρ ι ο ύ και πουλερικών σε
εβδομαδιαία βάση (όχι καθημερινή). Αυγά το πολύ μέχρι 4 την εβδομάδα
(να σημειωθεί οτι στον αριθμό αυτόν περιλαμβάνονται αυτά που χρησιμοποιήθηκαν στο μαγείρεμα).
Κατανάλωση ζάχαρης (που υπάρχει βέβαια στα γλυκά) σε εβδομαδιαία βάση (όχι καθημερινή).
"Κόκκινο" κρέας (μοσχάρι, χοιρινό κτλ) μόνο λίγες φορές το μήνα.
Φυσική δραστηριότητα (περπάτημα, κίνηση γενικότερα) στο επίπεδο που συντηρεί την αίσθηση
καθημερινής υγείας και ευεξίας. Λογική κατανάλωση κρασιού (συνήθως με τα γεύματα 1-2 ποτηράκια του κρασιού).

Πηγή